Terug naar overzicht

Separate the men from the boys

Charlotte Stegeman • 9 april 2019

Hoe herken je een goede werkgever?

Je wordt vast regelmatig benaderd door recruiters van diverse bedrijven en bureaus voor een vacature. Hoe weet je nou of, behalve de baan, deze werkgever voor jou interessant is. Hoe mooi een functie ook kan zijn, wanneer jij hem moet uitvoeren in een organisatie die in de basis niet bij je past, kan jouw carrière in no time omslaan in een proven failure. Welke kritische succesfactoren maken dat een organisatie daadwerkelijk interessant en relevant voor je is en daarmee jouw next step.

Hieronder benoem ik de vragen die je jezelf en je toekomstig werkgever zou moeten stellen om een goed beeld te vormen van de werkgever;

  1. Biedt de functie inhoudelijk datgene waardoor je je feitelijk en op de lange termijn kunt ontwikkelen
    Zo ja, hoe dan? Zo niet, dan is de functie misschien meer van hetzelfde. Dat kan ook een optie zijn, maar doorgaans impliceert een next step een verbetering, in verantwoordelijkheid, inhoudelijkheid, professionaliteit en voorwaarden.
  2. (Her)ken je de cultuur van de organisatie en spreekt die je aan?Meestal neem je die al onbewust waar zodra je in een sollicitatieprocedure zit. Maar wees je ervan bewust dat culturen binnen bedrijven enorm uiteen kunnen lopen, evenals hun kernwaarden. Denk alleen al aan de cultuur van een familiebedrijf versus de cultuur van Amerikaanse bedrijven. Bij de ene cultuur word je gelukkig en floreer je, bij een niet passende cultuur verstar je en kom je niet, nooit, optimaal tot bloei.
  3. Met welk team ga je werken?
    Wie worden eigenlijk je nieuwe collega’s? De functie kan fantastisch zijn maar in de uitvoering ervan ben je voor een groot deel afhankelijk van de mensen waarmee je samenwerkt. Hoe staan zij tegenover jouw positie en wat kun je van hen wel en niet verwachten, wat is hun achtergrond, etc? Wat is jouw invloed in het team?
  4. In welke fase bevindt dit bedrijf zich, economisch, organisatorisch en professioneel?
    Wat weet je eigenlijk van het bedrijf? Zijn ze gezond, groeien ze, komen ze misschien net uit een reorganisatie, staan ze wellicht op het punt om overgenomen te worden? Allemaal zaken die direct van invloed zijn op jouw functie en toekomst binnen het bedrijf.
  5. Waar staat dit bedrijf over vijf jaar?
    Wat is hun missie, visie en strategie? Wat zijn de ambities van dit bedrijf en passen die bij jouw toekomstbeeld? Willen ze stabiliseren of juist groeien en overnames doen? Willen ze internationaal gaan opereren of juist focussen op de nationale markt. Wat is de visie van het management en hoe willen zij die doelstellingen realiseren? En welke rol en bijdrage verwachten ze daarin van jou?
  6. Wat zijn de valkuilen?
    Voor ieder samengaan, zakelijk of privé, geldt dat er valkuilen zijn. Is er geen zicht op doorgroei vanwege een platte organisatie structuur? Wil je een groter team leiden? Wil je minder reistijd? Mer invloed? Herken en benoem de valkuilen en maak ze vooraf bespreekbaar om onjuiste besluiten en teleurstellingen te voorkomen.

Als je de antwoorden op deze vragen helder hebt, dan weet je vanzelf of er een serieuze basis is om bij dit bedrijf in procedure te gaan. Krijg je geen antwoorden op deze vragen maar ga je toch in procedure, dan schiet je met hagel en verdoe je je tijd. Zoals we in het begin al zeiden: separate the men from the boys!

Neem contact op

Share it!