Charlotte Stegeman • 4 maart 2020
Een succesvolle loopbaan, wie wil dat nou niet? De mate waarin je je onderscheidt van je collega’s bepaalt in hoeverre je excelleert in je functie en je kansen op doorgroei vergroot. Om een succesvolle loopbaan te hebben, zijn de volgende 10 kritische succesfactoren essentieel. Neem jezelf maar eens onder de loep, wees deadly honest en bepaal dan: heb ik een baan of heb ik een loopbaan?
Er is een verschil tussen doen wat er van je wordt gevraagd of drie stappen extra zetten, je eigen grenzen van je kunnen en inzet opzoeken en excelleren. Walking the extra mile is de eerste aanzet van een steile leercurve in plaats van een geleidelijke ontwikkeling.
Er is geen grotere valkuil dan tevredenheid met je eigen werk. Stel jezelf continu nieuwe doelen die hoger liggen dan de doelen die je al hebt bereikt. Tevredenheid veinst een comfortzone. Maar comfortzones bestaan niet. Voor comfortzones geldt: als je denkt dat je erin zit, ben je feitelijk al langzaam aan het uitrangeren.
Wat zijn de gevolgen van besluit a, b of c. En wat gebeurt er daarna? Welke bewegingen zet ik in gang bij welk besluit en wat veroorzaak ik daarmee op de middellange en lange termijn? Kleine besluiten kunnen grote gevolgen hebben op de lange termijn, soms omdat je er niet lang genoeg over hebt nagedacht. Je hebt een tipping point gecreëerd met ongewenst resultaat. Door in scenario’s te denken kun je de gevolgen van je besluiten overzien en beter inschatten.
Kritiek, ook onterechte kritiek, komt ergens uit voort. Van goede en gegronde kritiek kun je groeien.
Wanneer iemand de moeite neemt om je te corrigeren en daarmee je inzicht en functioneren te verbeteren, dan ben je kennelijk de moeite van die investering waard.
Maar neem ook onterechte kritiek serieus, ook dat komt ergens vandaan en leidt je waarschijnlijk tot heel andere, maar ook waardevolle inzichten.
Neem de tijd om te onderzoeken wat er feitelijk van je wordt verwacht. Zoek informatie, lees artikelen op internet, verdiep je verder en dieper in de materie dan er van je wordt verwacht. Het leidt ertoe dat je in je opdrachten, van welke aard dan ook een betere gesprekpartner bent die de kwestie vanuit verschillende invalshoeken kan belichten en begrijpen. Het kan het verschil worden tussen een uitvoerder zijn of een strategisch partner.
Check, double check en bevestig afspraken, wees daarmee overtuigd van je juistheid van je handelen. Leg alles vast van wat er is besproken en afgesproken en koppel dat terug. Daarmee laat je zien dat je begrijpt wat er van je wordt gevraagd enerzijds en behoed je jezelf voor misverstanden ergens in het proces anderzijds. Immers, je hebt het vastgelegd en duidelijkheid gecreëerd. Het met overtuiging kunnen recapituleren van zaken en afspraken is professioneel.
Houd je focus op de doelen die je wilt bereiken. Laat je niet afleiden door randzaken als: er staat druk op, het is warm, ik word gestoord in mijn werk. Dit soort randzaken ban je simpelweg uit door thuis te gaan werken, je telefoon op stil te zetten, collega’s weg te sturen etc. Praat er niet over maar handel ernaar zodat je het snel uitbant en je je focus kunt hervinden.
Natuurlijk leer je van je fouten, fouten maken is menselijk en zetten een leerproces in gang. Maar vergeet vooral niet te leren van je successen. Waarom ging deze opdracht zo goed, welke elementen in het proces hebben geleid tot het succes en waarom. Welke besluiten waren goed en waarom. Waarmee hebben we ons kunnen onderscheiden en waarom. Ieder succes vormt een onmisbaar ingrediënt voor je toekomstige opdrachten.
Stort je niet als een dolle op de uitvoering je opdracht maar wees slim. Wat gaat waarschijnlijk iedereen al doen en op welke uitgesleten manier? Hoe kan ik het beter doen, met geavanceerdere middelen en technologieën en daardoor met een kwalitatief beter resultaat en waarschijnlijk ook nog in minder tijd? Bedien je van die nieuwste technologieën, wees een early adaptor van alle ontwikkeling op je eigen en aanverwante werkgebied om altijd voor de troepen te blijven lopen. Dat vraagt discipline, aandacht voor zaken die soms ingewikkeld zijn en lastig zijn om eigen te maken. Maar het betaalt zich altijd terug.
Een dooddoener? Nou, ik denk het niet. Om je doelen te bereiken, te excelleren in je werk en een serieuze loopbaan op te bouwen, zul je nog steeds ouderwets je kont eraf moeten werken…